A
gombák országa
7.o.biológia
tk. 45.-46. old.
Se nem növény, se nem állat. Mi az?J
1.Az állatokkal, vagy a növényekkel állnak közelebbi
rokonságban a gombák?
A
gombák felépítése
2.Mik alkotják a gombák testét?
3.Egészítsd ki a szöveget a megadott szavakkal!
(
szerves anyagokat, spórák, gombafonalakat, színtesteik, anyagcseréjükben,
sejtfal )
A gombafonalakban képződnek a (1) , amelyek a megfelelő
körülmények között ismét (2)
hoznak létre. Sejtjeiket kitintartalmú (3) határolja. Nincsenek
(4) , ezért
(5)
vesznek fel, és hasznosítanak az (6) .
4.Nevezd meg a gomba részeit! Segít a tk. 2. ábra.
|
|
|
|
|
A gomba melyik része hiányzik az ábráról?J
5.Bizonyos gombákból finom ételeket lehet készíteni,
de vannak mérgező példányok, melyek
hasonlítanak ehető párjukhoz. Nagyon fontos, hogy csak ellenőrzött
helyről származó gombákat vegyünk!!!!
Böngészés!J Keress példákat
az interneten, ehető és mérgező gombákra.
Ehető gombák:
Mérgező gombák:
-
-
-
-
-
-
A
gombák működése
6.Milyen szervezet a gombák többsége?
7.Mit okozhatnak az erdőben a farontó gombák? (tk. 3.
kép.)
8.Milyen gombák okoznak kárt a háztartásokban?
A link megnyitása után olvasd el a penészes étel
veszélyeit. ( linkre kattintani jobb egérrel, majd hivatkozás megnyitása..)
9.Talajlakó gombákkal a növények 80-90%- a él
együtt.
Írd le néhány szóval, miért előnyös a növények számára
ez a kapcsolat.
10.Mit okoznak az élősködő gombák?
Sorolj fel néhány élősködő gombát, a tankönyvi ábrák
segítségével.(44.old.)
-
-
-
11.Érdekesség !!!
Melyik az a penészféle, amit az élelmiszeripar is hasznosít?


12.Szorgalmi feladat!J
Ecsetpenész termeli a penicillin nevű antibiotikumot.
Ez a baktériumfertőzések fontos gyógyszere. Nézz utána, ki és mikor fedezte fel
a penicillint.