A hétfői órához hasonlóan ismét e-mailben küldöm a feladatlapokat, mert a sok képet nehéz a blogon megjeleníteni.
1. FELADATLAP (e-mailben)
2. JÁTÉK
Kattints a játék címére! Szavak egyeztetése
3. JÁTÉK
Kattints a játék címére! Párosítás
4. JÁTÉK
Kattints a játé címére! Járművek párosítása
2020. április 22., szerda
Természetismeret 5. osztály 04. 23. csütörtök
Tájékozódás
az iránytű és a térkép segítségével II.
Természetismeret
5. osztály
Olvasd
el a rövid szövegrészeket és válaszolj a kérdésekre!
Keresőhálózat
Gyakran előfordul, hogy meg kell keresnünk egy utcát a várostérképen vagy egy földrajzi
helyet az atlaszban. Ilyenkor segít a keresőhálózat.
A keresőhálózat torpedójátékból ismert elvre épül. Amikor a barátoddal ilyet
játszol, először egy négyzethálós beosztást készítesz, és ebbe rejted el a
hajókat.
Az egyes hajók helyét egy szám és egy betű határozza
meg, például a2, b4. A betűk általában a vízszintes, a számok a függőleges
irány beosztását jelölik. A játékhoz hasonlóan a térképlapokra is felrajzolnak egy négyzethálót, szélükön pedig
bejelölik az egyes négyzetek helyét meghatározó betűket és számokat.
Ha egy utcát szeretnénk megkeresni a várostérképen,
akkor a névmutatóban az utca neve mellett olvasható betű és szám alapján könnyen megtaláljuk. Nem kell mást tennünk,
mint megkeresni a betűnek megfelelő oszlop és a számnak megfelelő sor
találkozását, majd abban a négyzetben megtalálni az utcát.
1. Mi segít a térképen, ha keresünk valamit?
………………………………………….
2. Milyen elvre épül a keresőhálózat?
……………………………………….
3. Mi határozza meg a torpedójátékban a hajók helyét?
……………………………………………………….
4. Mik kerülnek a négyzetháló vízszintes szélére?
………………………………
5. Mik kerülnek a négyzetháló függőleges szélére?
………………………………
6. Itt is láthatsz egy hasonló négyzethálót. Ilyen leolvasós
feladatot korábban csináltunk már.
Olvasd el az ábra alatti meghatározásokat és írd a
megfelelő betűt és számot melléjük!
|
A
|
B
|
C
|
D
|
E
|
F
|
G
|
H
|
I
|
J
|
1
|
|
|
észak
|
|
|
|
|
|
|
medve
|
2
|
|
|
|
|
|
|
iránytű
|
|
|
|
3
|
|
Budapest
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
eső
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Makó
|
|
6
|
barna
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
síkság
|
|
|
8
|
|
|
|
|
zöld
|
|
|
|
|
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10
|
|
|
Tisza
|
|
|
|
|
|
|
méret-arány
|
Példa: egy állat neve: J1 (medve)
Fővárosunk:
Az alföldek színe a térképen:
Egyik folyónk:
Egy magyar város neve:
Csapadék:
Fővilágtáj:
Tájékozódást segítő eszköz:
A térkép szélén egy számpár:
Vízszintes felszínű terület:
A hegységek színe a térképen:
Olvasd
el a rövid szövegrészeket és válaszolj a kérdésekre!
Segít a digitális térkép
Előfordul,
hogy egy ismeretlen utcát vagy egy épületet kell megkeresnünk valahol. Ma
már ebben gyorsan segít az internet.
Az utca- és helykereső programok segítségével a képernyőn megjelenő digitális térképen könnyen
megtalálhatjuk a keresett úti célt. Az útvonaltervező
használatával azt is megtudhatjuk, hogy milyen távolságra vagyunk ettől a helytől, és hogy melyik a
legrövidebb odavezető útvonal.
7. Minek segítségével tudunk megkeresni egy ismeretlen
utcát, épületet?
…………………………………………
8. Milyen térképek vannak az interneten?
…………………………………………..
9. Mi segít abban, hogy megtudjuk, hogy melyik a
legrövidebb útvonal, ha valahova utazni szeretnénk?
………………………………………….
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)