2020. március 23., hétfő

03.24. Történelem


A mai tananyag – A reformkori országgyűlések követelései – tankönyv 42. oldal.
Miután elolvastátok, a munkafüzetben ehhez a tananyaghoz tartozó rész első 10 kérdésére kell válaszolni!

Jó munkát!

03.24. Történelem


A tankönyv 112. oldalán található – A mezőgazdaság fejlődése a két világháború között; A vidéki élet – a tananyag. Olvasd el és készíts rövid vázlatot belőle a füzetbe!

Jó munkát kívánok!

03.24. Történelem


A tankönyv 47.,48., és 49. oldalán található az – Elvándorlás az őshazából című tananyag. Olvasd el, és a munkafüzetben válaszolj a tananyaggal kapcsolatos kérdésekre!

Jó munkát kívánok!

03.24. Életvitel és gyakorlat


Kedves szülők, hogy egy kicsit szórakoztatóbb legyen az otthoni tanulás, arra gondoltam, üljenek egy kicsit gép előtt a gyerekek. Küldök két linket, mind a kettőn online puzzle játék van.




03.24. Kommunikáció


Kedves szülők, feltöltöttem egy képet a blogra. Szeretnélek titeket megkérni, hogy beszélgessetek a képről gyermeketekkel. Adnék hozzá néhány támpont:

-          Mi van a képen? (piac)
-          Milyen gyümölcsöket látsz?
-          Mutassatok rá dolgokra és tegyétek fel a : Mi ez? - kérdést.
-          Mutasd meg a kisfiúkat!, kislányokat!, néniket!, bácsikat!
-          Hol az anyuka?
-          Mit vesz a néni? stb..

A verset is el lehet olvasni, megbeszélni a szavak jelentését, a benne szereplő  színeket pedig mondjuk színes ceruzával lehet egyeztetni is.
Jó munkát kívánok!


03.24. Földrajz


Mivel sikerült gyorsan átsuhanni a tananyagokon, így újra kezdtük értelmezni és ismételni az anyagokat. A következő anyag az Alpok. A tankönyv 8. oldalán találjátok az anyagot, én pedig itt leírom az ismétléshez a kérdéseket. A füzetbe válaszolj!
1.       Mihez tartozik a Kárpát-medence?
2.       Mi az Alpok?
3.       Mekkora a területe?
4.       Mi az Alpok két fő része?
5.       Hol található Európa legmagasabb hegycsúcsa? Mi a neve? Milyen magas?
6.       Mi terít nagy területet a Kelet-Alpokban?
7.       Mi hazánk nyugati tájegysége?
8.       Milyen hegység az Alpok?
9.       Írd le milyen az éghajlat az : északnyugati, délnyugati, délkeleti oldalon!

03.24. Földrajz


Észak-Európa befejezése. Tankönyvben a 75.- től, a 79. oldalig tart Észak-Európa, ott folytassa, ahol abbahagyta. El kell olvasni a tananyagot és a munkafüzetben kitölteni az anyaggal kapcsolatos kérdéseket!

Jó munkát kívánok!

03.24. Földrajz


Kérlek titeket, a tanultak alapján egy füzetbe, vagy lapra, válaszoljatok a kérdésekre.  A kérdést nem kell átírni, csak a sorszámét, így én tudni fogom melyik válasz, melyik kérdésre vonatkozik.

Észak-Európa összefoglalás:
1.  Milyen két nagy tájat különböztetünk meg Észak-Európában?
2.  Miért lehet egész évben hajózni az Atlanti-óceán partvidékén?
3.  Mi jelenti a legnagyobb természeti értéket ezen a tájon?
4.  Mik találhatók az Északi-tenger mélyén?
5.  Milyenek a hegyből lezúduló folyók?
6.  Sorold fel Észak-Európa országait!
7.  Mi Norvégia fővárosa?
8.  Írj egy autó és egy bútor márkát amit Svédországban gyártanak!
9.  Mi Svédország fővárosa?
10. Miben kiemelkedő Finnország?
11.  Mi Finnország fővárosa?
12.   Mi Dánia fővárosa?
13.  Milyen állatokat tartanak a Dán területeken?
14. Mit talált fel Nobel Alfréd?
15.   Ki kapott 2002-ben Nobel-díjat?
16.  Milyen államforma van Svédországban, Norvégiában és Dániában?

Jó munkát kívánok!

03.24. Olvasás-Írás


Boribon következő két része jön. Beszéljétek át az előző részeket, próbáljátok meg emlékezetből, esetleg a képek segítségével. Olyan kérdésekre gondolok mint pl:


-          -  Volt két testvér. Hogy hívják őket?
-           - Mire nem tudtak vigyázni?
-          -  Milyen játékuk volt?
-         -   Mi történt vele?
-         -   Mit kaptak utána? Mi történt azzal? stb.







03.24. Olvasás-Írás


-          -  Beszéljétek át a betűket.
-          -  Beszéljétek át, hogy mi van a képeken.
-          -  Olvassa össze az oldalon lévő betűkombinációkat.
-           - Majd a legvégén beszéljétek át a tárgyakat, és színeiket, ha látható a képen.

Elnézést a kép és a könyv minőségért, már régi, könyvtáros könyv van nálam.
Jó munkát kívánok!



03.24. Olvasás-Írás

A Miau 4. része következik olvasásból. Ezt képen csatolom is. Mielőtt elolvasnátok beszéljétek át az előző három részt emlékezetből. Valamint az új rész elolvasása után, azt is beszéljétek át.

jó munkát kívánok!


03.24. Irodalom


Krúdy Gyula életével és munkásságával kell ismerkedni. A tankönyv 67. oldalán olvashat Krúdy Gyuláról, majd a 68. oldalon lévő –A sánta honvéd- című művet kell elolvasni. Ha elolvasta a füzetben a következő feladatokat kell megcsinálni:

-         -  Jellemezd leírásban Matyit!
-         -  Számolj be elbeszélő fogalmazásban Matyi hőstetteiről röviden!
-        -   Rakd megfelelő sorrendbe a következő vázlatpontokat, a cselekmények történése alapján:
o   Matyi és a vezér találkozása
o   Matyi beáll a szabadságharcba
o   A kémkedés
o   Hősi halál
o   Jön az ellenség

Jó munkát kívánok!

03.24. Irodalom


Irodalomból új fejezetet kezdünk, ez lesz a Mítoszok, legendák világa. 
Az olvasókönyv 64. oldalán találják a Daidalosz és Ikarosz olvasmányt. Ezt kell elolvasni, valamint a történet utáni kérdések és feladatok közül megcsinálni ezeket:

-                   -  Írd le, hogyan készített szárnyakat Daidalosz! Készíts rajzot róla!
-                   -   Miért halt meg Ikarosz? 
            - Milyen emberi tulajdonsága okozta a vesztét?

03.24. Irodalom


Kedves szülők, Irodalomból Arany János – Toldi című művet dolgoztuk fel eddig. Mivel még nem jutottunk a végére ezt kell folytatnunk. Az ismétlés a tudás anyja, így a mai napon az lesz a feladat, hogy át kell olvasni mind a 9 ének rövid tartalmát, amit összeállítottam nektek. Ezeket lehetőség szerint beszéljétek át gyermeketekkel, hiszem, hogy már sokat gyakoroltunk és gördülékenyen fog menni! Jó munkát kívánok!


Arany János – Toldi

Első ének
Az elbeszélő költemény a nyári pusztán henyélő béreslegények képével nyit. Egyedül Toldi nem lustálkodik: a látóhatárt kémleli, ahonnan egy sereg közeledik. Megtudjuk, hogy Toldi nemesi családból származik, de csak bátyja, György részesült ennek megfelelő neveltetésben, hiszen a királyi várban, a királyfi mellett tölti napjait. Toldi Miklósban ezért sok keserűség és düh van bátyja iránt. Szeretne ő is inkább katona lenni. A sereg Laczfi nádor vezetésével a közelbe ér, és a nádor Miklóstól kér útbaigazítást Buda felé. Miklós zokon veszi, hogy a nádor parasztnak szólította, ezért az utat egy hatalmas farúddal mutatja meg. A katonák elképednek rajta, mekkora ereje van. Sajnálkoznak felette, hogy Miklós csak egy paraszt, hiszen, ha nemes lenne, kitűnő katona válna belőle.

Második ének
Eközben nagy a sürgés-forgás Nagyfaluban a Toldi-házban, mert hazaérkezett György, s vele negyven cimborája. Miklós, mikor megérkezik, meg akarja ölelni bátyját, de az durván elutasítja a köszöntését, és semmirekellőnek nevezi. Majdhogynem kenyértörésre kerül a dolog: Miklós felajánlja, hogy távozik a háztól, ha megkapja a vagyon neki kijáró részét. Erre György jól pofon csapja, mondván, hogy ez a neki kijáró rész. A fiúk erre majdnem egymásnak esnek, édesanyjuk azonban közéjük áll. Miklós borúsan félrevonul.

Harmadik ének
György arra buzdítja vitéz barátait, hogy Miklóssal incselkedjenek. Miklós tűri egy ideig, de mikor egy dárda a vállát éri, kitör belőle a düh, megragadja a malomkövet, amin ült, és a vitézek közé hajítja. A súlyos kő az egyik vitéz halálát okozza. Miklósnak ezért menekülnie kell a háztól, György kiadja a parancsot katonáinak, hogy kerítsék kézre.

Negyedik ének
Miklós három napig bujdosik, nehezen talál élelmet magának. Három nap múlva talál rá hű cselédje, Bence, ennivalót és bort hoz neki. Megpróbálja rávenni Miklóst, hogy térjen haza, mikor bátyja visszamegy Budára, Miklós azonban hajthatatlan. Egyedül anyja iránti szeretete tartaná vissza, ám csak egy üzenetet küld neki: hallani fog még róla, és büszke lesz rá.

Ötödik ének
Miklós a nádasban bujkálva véletlenül két kisfarkasra bukkan. Megsimogatja őket, ám rosszul teszi, mert az anyafarkas kölykei védelmében rátámad. Óriási dulakodás kezdődik az anyafarkas és Miklós között, ráadásul a hím is hamarosan megérkezik. Végül mégis Miklós kerül ki győztesen. A nagy küzdelem után elgondolkodik, vajon nem kéne bátyját is éppen így megölnie. Ettől azonban visszatartja a lelkiismerete. Tovább folytatja útját, a két kimúlt farkast azonban magával viszi.

Hatodik ének
Miklós az éj leple alatt hazalopakodik, hogy anyjával beszélni tudjon. A házban mindenki alszik. Alvó bátyját meglátva Miklósnak megint eszébe jut, hogy most megölhetné, de nem teszi: csak az ágya mellé fekteti a két kimúlt farkast, hogy ezzel adja tudtára, hogy itt járt. Majd felkelti édesanyját, hogy elbúcsúzzon tőle: közli vele, hogy felmegy Budára, hogy vitéz legyen belőle. A búcsúzkodásnak az vet véget, hogy a kutyák a háznál felriadnak a farkasok szagára, és felverik a házat. Miklósnak így azonnal távoznia kell.

Hetedik ének
Négy napos út után Miklós a Rákos mezejére érkezik, egy temető mellé. Látja, hogy a temetőben keservesen sír egy asszony, aki az édesanyjára emlékeztette őt. Megkérdezi tőle gyászának okát, az asszony pedig elmondja, hogy két vitéz fiát siratja, akiket egy cseh vitéz ölt meg. A Duna szigetén ugyanis egy cseh vitéz állandóan becsmérli a magyarok vitézségét, ezért sok magyar megverekszik vele, ám eddig mindenkit megölt.

Nyolcadik ének
Eközben György azon mesterkedik, hogy kiforgassa öccsét a családi vagyonból. Felmegy Budára Lajos királyhoz, és előadja neki, hogy az öccse világ életében egy nagy korhely volt, nemrégiben pedig megölte egyik szolgáját. A király felajánlja Györgynek, hogy hozza fel öccsét Budára, s ha Miklós legyőzi a cseh vitézt, megkegyelmez neki. György azonban közli a királlyal, hogy Miklós a gyilkosság után világgá ment. S minthogy eltűnt, a törvény előtt halottnak számít. Alakoskodva felajánlja Miklós vagyonát a királynak, hogy rendelkezzék vele (persze arra számít, hogy a király úgyis neki adja). Azonban meglepetés éri: a király úgy rendelkezik, hogy annak adja csak oda a vagyont, aki megverekszik a csehvel és győztesen kerül ki.

Kilencedik ének
Miklós eközben felér Pestre. Egy utcai padon üldögélve nagy lármára lesz figyelmes: a vágóhídról elszabadult egy bika, s a vágóhídi legények kutyákkal próbálják megfogni, ám a bika mindegyik kutyát megöli. Az egész utcában nagy a rémület, senki nem mer közelíteni az állathoz. Miklós azonban az utca közepén elébe áll az állatnak, egy nagy dobbantással és kurjantással lecsillapítja, majd szarvánál fogva visszavezeti a vágóhídra. Nagy csodálatot kelt az emberekben, de nem hálásak érte: egy darab májat vetnek oda neki, és nem hagyják, hogy a vágóhídnál aludjon. Miklós ezért a temetőbe megy, hogy felkeresse az özvegyasszonyt és elkérje tőle halott fiai fegyverzetét. Az asszonyt azonban nem találja sehol, s végül a temetőben hajtja álomra a fejét.

Informatika 03. 23.

A technikai akadályok elhárításáig a következő linken elérhető videók megtekintésével kérném a biztonságos internethasználatról való ismereteknek a felidézését, frissítését:

http://saferinternet.hu/tippek-videok/gyerekeknek


Szövegszerkesztő használatának gyakorlása


1. feladat
A szülő segítségével hozzunk létre egy új mappát. Ebbe fogjuk gyűjteni az informatika órán készített dokumentumokat. Az "Informatika2020" címet adjuk neki.

2. feladat
Nyissunk egy új Word dokumentumot. A "Másolás" nevet kapja.

4. feladat
Önállóan másoljon be a tanuló tetszőleges tankönyvből 5 mondatot, vagy 20 szót egymás mellé, vesszővel elválasztva.

Köszönöm szépen a munkájukat! :-)



Informatika 03. 23.


A technikai akadályok elhárításáig a következő linken elérhető videók megtekintésével kérném a biztonságos internethasználatról való ismereteknek a felidézését, frissítését:

http://saferinternet.hu/tippek-videok/gyerekeknek



Szövegszerkesztő használatának gyakorlása


1. feladat
A szokásos módon hozzunk létre egy új mappát. Ebbe fogjuk gyűjteni az informatika órán készített dokumentumokat. Az "Informatika2020" címet adjuk neki.

2. feladat
Nyissunk egy új Word dokumentumot, ami a "Hangszerek" címet kapja.

3. feladat
Nyissunk egy böngészőt. Abba írjuk be a következőt: hangszer. A találati listából válasszuk ki a vonatkozó Wikipédia oldalt.

4. feladat
Az elmúlt hetek informatika óráin jól begyakorolt módon a Wikipédia segítségével válaszoljuk meg a következő kérdéseket:


  • Mi a hangszer?
  • Hangszerek csoportosítása hangadásuk szerint:
  • Hangszerek csoportosítása kezelési módjuk szerint:

A Wikipédián minden szükséges információt megtalálhatunk. Kérném a következő szabályok betartását:
  • Elolvassuk a kérdést. Elolvassuk a Wikipédia oldalon az első alcím alá eső részt.
  • A szülő segítségével megbeszéljük, mit olvastunk és megfogalmazzuk a rövid, tömör választ.
  • Mivel itt nem cél a copy-paste funkció használatának begyakorlása, ellenben a szövegértés fejlesztése szempont, a másolás funkciók használata tilos.
  • Elolvassuk a második kérdést, amire a válasz a Wikipédia oldal második alcíme alatt található, stb.
  • Kérném a mondat eleji nagy kezdőbetű, írásjelek, szóközök helyes használatára odafigyelni. Írásjelek utáni üres hely (space) se kerülje el a figyelmünket. 

Megjegyzés: a tanulókkal az iskolai tanórákon ezeket a feladatokat megcsináltuk, tehát ez ismétlésnek számít, viszont szülői segítségre szükségük lesz.

Köszönöm szépen a munkájukat! :-)