2020. március 25., szerda

03.26. Számolás-mérés


A koordináta rendszerben kellene kódolni az állatokat. Az állatok fajtáját útközben beszéljétek át. 
Pl.
-          Mi ez? – Delfin
-          Hol van? Vezesd az ujjaid addig ,még nem érsz a betűtől/számtól a delfinig. – A4



03.26. Matematika


Írd át és számolj a füzetben!


03.26. Matematika


1.       Írd ki a füzetbe azokat az elnevezéseket, amik egy egészt jelentenek.
2.       Melyik volt ezek közül a kakukktojás és miért? Válaszolj a füzetbe.
3.       A feladatlapon látható ábrák sorszámát írd a megfelelő csoportba a füzetbe, vagy ilyen buborékokba, vagy a következő képpen:pl. Hatodok: 2,4,



03.25. Technika


A mai technika órán hajót fogunk hajtogatni. Az elkészítés lépéseit ebben a videóban találjátok:




A hajtogatás után szeretném, ha kedvetekre ki is díszítenétek a hajót (például írjátok rá a neveteket, rajzoljatok rá szép mintákat).

Szükséges eszközök:
- papír (az A/4-es méretűvel a legkönnyebb dolgozni)
- színesceruza a díszítéshez


A hajtogatás lépései képen:



Természetismeret 03. 26. csütörtök


Kémiai változások I.


Természetismeret (Kémia, Fizika) 7. osztályos tankönyv 50., 51., 52., 53. oldal
Olvasd el a tananyagot és válaszolj a kérdésekre!
50. oldal
1. Milyen folyamatok során történik kémiai változás nap, mint nap a konyhában?
…….
2. Mondj még példát az otthonodban bekövetkező kémiai változásra (pl.: a ruhákkal)?
……
3. Milyen halmazállapotú a nyers tojás?
………………..
4. Milyen lesz, ha megfőzzük?
……………….
Az egyik kémia óránkon hevítettünk cukrot kémcsőben. Megfigyeltük, hogyan változik a cukor.
Először barnás színű lett, később fekete.
A tankönyvben is leírták ezt a kísérletet! Ez alapján válaszolj a kérdésekre!
5. a) Szerinted mi kell a hevítéshez? Nézd meg a tankönyv képét!
……………………………
5. b) Mi lesz a cukorból hevítés hatására, amikor barna színűvé válik?
………………
5. c) Mi lesz belőle, ha tovább hevítjük és fekete színűvé ég el?
……………...
6. Pótold a hiányos képletet!
CUKOR         …………..+………………
7. Fejezd be a hiányos mondatot!
A cukor hevítése kémiai változás, mert egy anyagból ……………………………………………………………… keletkezett.


Folytasd az 51. oldalon!
A szódavíz olyan, mint a szénsavas ásványvíz. Ha ittál már olyat, vagy szénsavas üdítőt, akkor tudod, hogy mi jellemző rá.
1. Mi történik a szódavízzel, ha egy pohárban állni hagyjuk?
…………………………….
2. Milyen két anyag keletkezik a szódavízből?
SZÓDAVÍZ         …………..+………………
Ha egy anyagból két vagy több új anyag keletkezik, akkor …………………… beszélünk.
Ha vasport és kénport összeöntünk, mi az ami segítségével szét tudod választani őket?
Gondolj arra, hogy mi vonzza a vasat? ez a ……………………………..
Ha nem sikerült rájönnöd, azzal segítek, hogy a szó betűit összekeverve leírom neked!
SENGÁM 

Természetismeret 03. 26. csütörtök

A térkép
Természetismeret tankönyv 5. osztály, 88-89. oldal
Válaszolj a kérdésekre! (88. o.)
1. Honnan kell lefényképeznünk egy tájat, hogy a térképre emlékeztető képet kapjunk?
……………………….
2. Mit gondolsz, akkor milyen nézetből ábrázolja a térkép a tájat? Tegyél X-et a helyes válasz után!
·       Alulnézet
·       Felülnézet
·       Oldalnézet
3. A térképen látható táj milyen méretű? Tegyél X-et a helyes válasz után!
·       Életnagyságú
·       Nagyított
·       Arányosan kicsinyített
4. A térképen színeket, ábrákat használnak az egyes dolgok jelzésére. Ezért azt mondjuk, hogy a térképeknek …………………….. van.
5. Miért jó, hogy jelrendszert használ a térkép? Tegyél X-et a helyes válasz után!
·       Mert sokkal szebb így
·       Mert kisebb helyen elfér
·       Mert így mindenki számára érthető és használható
6. Mi mutatja meg a térképen, hogy a tájat milyen arányban kicsinyítették le?
……………………………….
7. Mit jelent, ha a térképen ezt látjuk: 1:100 000? Tegyél X-et a helyes válasz után!
·       azt, hogy a térképen az 1 cm a valóságban 100 000 cm-t jelent
·       azt, hogy a térképen lévő táj tőlünk 100 000 cm-re van
·       azt, hogy a térképen az 1 cm a valóságban 100 000 km-re van
8. Hogy nevezzük, ha a kicsinyítés mértékét rajzos formában tüntetik fel?
………………………………………………….
                                                     
9. Írd a megfelelő betűjelet az egyező válaszok mellé! (89. o.)
ALAPRAJZ (A)                       TÉRKÉPVÁZLAT (T)              ÚTVONALTERV (Ú)
1. Ha a múzeum belépőjéhez kapott térképszerű szórólapon színezéssel vagy jelekkel egyéb információt is bejelölnek (pl.: lift vagy a büfé helye), akkor ez egy :……………..
2. Ha a szórólapon még azt is berajzolják, hogy a bejárattól hogyan jutunk el egy fontos látnivalóig, akkor ez egy ………………..
3. Ha egy nagyobb múzeumba látogatunk, a belépőjegyünk mellé egy térképszerű ábrázolással készült tájékoztatót is kapunk, ennek neve: ………………..

10. Milyen térképfajták vannak? Írd be a nevüket!
(atlaszok, közigazgatási, földrajzi, domborzati)
Nagyobb tájakat, földrészeket, országokat ábrázolnak:………………………… térképek
A felszín jellemzőiről tájékoztatnak a ………………………… térképek
Az országokat, a megyéket mutatják be a ………………….. térképek
Az iskolai tanuláshoz használhatók a sok földrajzi térképet tartalmazó iskolai …………………………
Szerinted a képen melyik kettő lehet az utolsó feladatban megnevezett térképek közül?
    
    
……………………………………..     …………………………………………