2020. április 19., vasárnap

Természetismeret 5. osztály, 04. 20. hétfő


Tájékozódás az iránytű és a térkép segítségével I.
Olvasd el a szöveget!
Biztosan érezted már egy számodra ismeretlen helyen, hogy nem tudod, merre is kell továbbmenned.
Ezért nagyon fontos, hogy jól tudjunk tájékozódni környezetünkben.
Ehhez szükségünk van viszonyítási pontokra, amelyekhez képest meg tudjuk határozni, hol vagyunk éppen, vagy milyen irányban kell továbbmennünk.
A környezetben, a szabadban való tájékozódás viszonyítási irányai a világtájak.
A fővilágtájak: kelet (K), nyugat (NY), észak (É), dél (D).
Válaszolj a kérdésekre a szöveg alapján!
Milyen pontokra van szükségünk, hogy meg tudjuk határozni, merre kell továbbmennünk?
………………………………………….
Mik a viszonyítási irányok?
……………………………………………
Sorold fel a négy fővilágtájat!
1.
2.
3.
4.
Folytasd az olvasást!
A fővilágtájakon kívül megkülönböztetünk mellékvilágtájakat is, amelyek a fővilágtájak között találhatók.
A mellékvilágtájak:
északnyugat (ÉNY), északkelet (ÉK), délkelet (DK), délnyugat (DNY)
Ha arccal észak felé fordulsz, akkor igaz a versike:
Előttem van észak,
hátam mögött dél,
balra a nap nyugszik,
jobbra pedig kél.



Válaszolj a kérdésekre!
Milyen világtájak vannak a fővilágtájak között?
………………………………………
Sorold fel a mellékvilágtájakat!
1.                                                      2.
3.                                                      4.
                                                    
Melyik mellékvilágtáj van É és K között? Jelöld X-szel!
Északkelet
Északnyugat
Délkelet
Délnyugat
Melyik mellékvilágtáj van D és NY között? Jelöld X-szel!
Északkelet
Északnyugat
Délkelet
Délnyugat
Melyik mellékvilágtáj van D és K között? Jelöld X-szel!
Északkelet
Északnyugat
Délkelet
Délnyugat
Melyik mellékvilágtáj van É és NY között? Jelöld X-szel!
Északkelet
Északnyugat
Délkelet
Délnyugat
Olvasd tovább a szöveget!
Ha tájékozódni szeretnénk, elegendő az északi irány megállapítása, s aztán ahhoz viszonyítva megtaláljuk a helyes irányt.
Az északi irányt legpontosabban az iránytű segítségével határozhatjuk meg.
Ez egy műszer, amely egy függőleges tengelyen elhelyezett szabadon lengő acéltűből áll.
Az iránytűt az asztalra kell helyezni, nyugalomban hagyni, s a mutató sötét színű, mágneses hegye jelöli ki az északi irányt.
Válaszolj a kérdésekre!
Melyik irány megállapítása szükséges a tájékozódáshoz?
………………………………..
Mi az a műszer, amely megmutatja az északi irányt?
……………………………….
Az iránytű mutatójának melyik vége jelöli az északi irányt?
………………………………………

Biológia 8. osztály, 04. 20. hétfő


Az idegi szabályozás
Biológia 8. osztály
Zöld színű természetismeret 8. osztályos tankönyv 66-69. oldal

Válaszolj a kérdésekre!
Mit csinálsz, ha
·       megszúr valami:…………………………
·       ha erős fény ér:…………………………
·       ha nagy a zaj:…………………………….
·       nagy meleg van:………………………..
Mi szabályozza a szervezetünkben a belső működést?
……………………………………

Egészítsd ki a mondatokat a megadott szavakkal! Segít a tankönyv 66, 68. oldalán lévő szöveg!
(ingerületté, visszajelzést, idegeken, inger, idegsejtekből, idegrendszer, központjából, működését, mozgató, fájdalomérzékelő, idegrost, irányítás)
A szúrás, az égés fájdalmas………………...
Ezt az ingert a bőrben lévő …………………. idegsejtek felveszik, ……………… alakítják.
Az ingerület az ………… keresztül befut az idegrendszer központjába, amely parancsot ad a ………… idegsejteknek, és így gyorsan elrántjuk a kezünket.
Az ……………… behálózza az egész emberi szervezetet, valamennyi testrészünket, szervünket.
Az idegrendszer ……………….. indulnak ki a szervezetünket behálózó idegek és ide térnek vissza.
Viszik a parancsot és a …………………………….
Az idegrendszer ……………………. épül fel.
Az idegsejtek hosszú nyúlványa az ………………………..
Az idegrostok kötegei az idegek.
Az idegrendszer szabályozza, összehangolja szerveink, szervrendszereink …………………....
A szabályozás két folyamata az …………………… és a működés ellenőrzése.


Nézd meg a tankönyv 67. oldalán található ábrát!
Mit ábrázol?
………………………………………
Mi tartozik a központi idegrendszerhez?
………………………… ………………………………..
Mi tartozik a környéki idegrendszerhez?
……………………………… ………………………………..
Döntsd el, hogy igaz vagy hamis a következő állítás!
Írd a mondat mellé a megfelelő betűjelet! (I/H)
Ha erős fény jön, gyorsan befogom a fülemet.
A szúrás egy fájdalmas inger.
A szervezetünk úgy biztosítja az állandó testhőmérsékletet nagy melegben, hogy becsukódik a szemünk.
Az ingerület az idegeken keresztül fut be az idegrendszer központjába.
A szúrást a bőrben lévő fájdalomérzékelő idegsejtek érzékelik.
Az idegrendszer csak a felső testünket hálózza be.
Az idegsejtek hosszú nyúlványa az idegrost.
Az idegrendszer a táplálék megemésztését végzi.